AKTUALNOŚCI HISTORIA I MISJA STATUT ZARZĄD CZŁONKOSTWO KONFERENCJE WYDAWNICTWA OŚRODKI ZAJMUJĄCE SIĘ SPALANIEM KONKURS IM. PAWŁA BURACZEWSKIEGO LINKI KONTAKT

Statut Polskiego Instytutu Spalania

pobierz statut

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Polski Instytut Spalania, zwany dalej Instytutem, jest organizacją społeczną osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania.

§ 2

Instytut działu na podstawie prawa o stowarzyszeniach, jest zarejestrowany i posiada osobowość prawną.

§ 3

Terenem działania Instytutu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4

Instytut opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej członków, ale może zatrudnić pracowników do wykonywania konkretnych zadań lub na stałe.

§ 5

Instytut może przystępować do krajowych i międzynarodowych organizacji o profilach, w których mieści się zakres działania Instytutu.

§ 6

Instytut zostaje powołany na czas nieograniczony.

ROZDZIAŁ II

CELE INSTYTUTU I SPOSOBY ICH REALIZACJI

§ 7

Celami Instytutu są :

  1. Integracja środowiska zajmujących się zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania, niezależnie od dziedziny nauki i techniki.
  2. Inspirowanie i promowanie badań naukowych.
  3. Wspieranie działań mających na celu rozwój kadry naukowej i technicznej.
  4. Inspirowanie działalności twórczej na rzecz rozwoju badań.
  5. Promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie nauki i techniki, oraz systemów pomocniczych.
  6. Wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi ośrodkami w zakresie nauki i techniki.
  7. Inicjowanie i występowanie z wnioskami o regulacje prawne zagadnień wynikających z wykorzystywania procesów spalania do wytwarzania energii, a także wynikających z niekontrolowanych procesów spalania, do których należy zaliczyć głównie pożary i wybuchy.

§ 8

Instytut realizuje swoje cele poprzez :

  1. Organizowanie seminariów, sympozjów, konferencji, zjazdów i kongresów.
  2. Wydawanie czasopism i publikacji.
  3. Współpracę z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pokrewną problematyką.
  4. Organizowanie konkursów, szkoleń, praktyk i stażów naukowych i zawodowych.
  5. Wykonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie raportów i ekspertyz.
  6. Prowadzenie projektów badawczych i badawczo–rozwojowych.
  7. Wykonywanie prac z zakresu normalizacji i informacji naukowo technicznej i ekonomicznej.
  8. Prowadzenie działalności ogólnotechnicznej.
  9. Prowadzenie działalności gospodarczej.
  10. Organizowanie spotkań środowiskowych i odczytów.

ROZDZIAŁ III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 9

Członkami Instytutu mogą być osoby fizyczne i prawne.

§ 10

Członkowie Instytutu dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspomagających

§ 11

Członkiem zwyczajnym Instytutu może być osoba fizyczna z Polski lub innego państwa zajmująca się problemami szeroko rozumianych procesów spalania, która złoży deklarację przystąpienia do Instytutu, zostanie zarekomendowana przez 2 członków zwyczajnych Instytutu lub jednego honorowego i uzyska akceptację Zarządu.

§ 12

Członkiem honorowym Instytutu może być osoba fizyczna z Polski lub innego państwa szczególnie zasłużona dla Instytutu lub mająca wybitne osiągnięcia w dziedzinie procesów spalania. Inicjatywa w sprawie członkostwa honorowego należy do Zarządu i wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków Instytutu.

§ 13

Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna z Polski lub innego państwa, która wesprze materialnie lub organizacyjnie działalność Instytutu. Organem właściwym dla podejmowania uchwał w sprawie nabywania i utraty członkostwa wspierającego jest Zarząd.

§ 14

Członek zwyczajny Instytutu ma prawo:

  1. Czynnego i biernego wyboru do władz Instytutu.
  2. Zgłaszania wniosków w sprawie działalności Instytutu.
  3. Udziału we wszystkich formach działalności Instytutu;
  4. Korzystania ze wszystkich form pomocy w rozwoju naukowym i zawodowym.
  5. Korzystania z rekomendacji Instytutu w sprawach naukowych, zawodowych i osobistych.

§ 15

Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto może brać udział w pracach Zarządu z głosem stanowiącym.

§ 16

Członkowie wspierający mają prawo do ulg w opłatach za wykonane prace przez Instytut oraz do pomocy merytorycznej. Mają wszystkie prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem prawa głosu oraz czynnego i biernego wyboru do władz Instytutu. Mogą brać udział we wszystkich formach działalności Instytutu z głosem doradczym.

§ 17

Członek zwyczajny Instytutu ma obowiązki:

  1. Aktywnie uczestniczyć w działalności Instytutu.
  2. Przestrzegać statutu oraz uchwał władz Instytutu.
  3. Opłacać składki członkowskie.

§ 18

Członkowie honorowi i wspierający mają te same obowiązki co członkowie zwyczajni, za wyjątkiem opłacania składek.

§ 19

Członkostwo zwyczajne ustaje z chwilą;

  1. Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
  2. Skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu istotnego naruszenia statutu lub uchwał władz Instytutu.
  3. Upoważnia się Zarząd Polskiego Instytutu Spalania do skreślania z lity członków osób, które nie wykazują aktywności w działalności PIS. Przez brak aktywności rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w ciągu 2 lat na seminariach i zebraniach PIS oraz nie udzielanie odpowiedzi na list informujący o podjęciu kroków przez Zarząd do skreślenia z listy członków PIS.

§ 20

Członkostwo honorowe ustaje z chwilą:

  1. Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
  2. Skreślenia z listy członków, z powodu rażącego i długotrwałego działania na szkodę Instytutu, na wniosek Zarządu przez Walne Zebranie Członków, pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia w porządku dziennym.

§ 21

Członkostwo wspierające ustaje z chwilą:

  1. Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
  2. Skreślenia przez Zarząd z powodu niewywiązywania się z przyjętych zobowiązań.

§ 22

Każdy członek Instytutu, zwyczajny, honorowy i wspierający, ma prawo odwołać się od uchwał Zarządu w każdej sprawie w terminie 21 dni od podjęcia uchwały do Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna. Sprawa odwołania musi być umieszczona w porządku dziennym Walnego Zebrania Członków i podana do wiadomości członkom Instytutu wraz z terminem Walnego Zebrania Członków.

ROZDZIAŁ IV

WŁADZE INSTYTUTU

§ 23

Władzami Instytutu są:

  1. Walne Zebranie Członków.
  2. Zarząd.
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 24

Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Instytutu. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym i członkowie wspierający z głosem doradczym.

§ 25

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:

  1. Uchwalanie zmian statutu.
  2. Ustalanie kierunków działania Instytutu.
  3. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach nieregulowanych w statucie.
  4. Podejmowanie uchwał w sprawach finansowych Instytutu oraz działalności gospodarczej i wydawniczej. Upoważnia się Zarząd Polskiego Instytutu Spalania wraz z Komisją Rewizyjną do zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych PIS zwykłą większością głosów. Do kompetencji Walnego Zebrania PIS należy zatwierdzanie sprawozdań finansowych za okres działalności PIS między Walnymi Zebraniami.
  5. Wybór oraz odwołanie Przewodniczącego, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  6. Rozpatrywanie odwołań członków od uchwał Zarządu.
  7. Rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  8. Udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  9. Uchwalania ordynacji wyborczej.
  10. Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Instytutu z organizacji krajowych i zagranicznych.
  11. Rozwiązanie Instytutu.

§ 26

Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów w sprawach, w których Statut nie stanowi inaczej. Quorum niezbędne do podejmowania uchwał przez Walne Zebranie stanowi więcej niż połowa członków zwyczajnych obecnych w pierwszym terminie i dowolna liczba członków w drugim terminie. Zmiany statutu wymagają większości 2/3 głosów, a rozwiązanie Instytutu – większości 3/4 głosów pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia tych spraw w porządku obrad.

§ 27

Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd, nie rzadziej niż co 5 lat. O Zebraniu tym Zarząd powiadamia członków nie później niż jeden miesiąc przed jego terminem, podając równocześnie porządek obrad.

§ 28

Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane:

  1. Przez Zarząd z własnej inicjatywy.
  2. Przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną, na żądanie co najmniej 1/4 członków zwyczajnych Instytutu.
  3. Przez Komisję Rewizyjną, jeżeli od ostatniego Walnego Zebrania Członków upłynęło więcej niż 60 miesięcy.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały na zasadach Walnego Zebrania Członków, z tym że w sprawach zmian w statucie, zmian we władzach oraz rozwiązania Instytutu, wyłącznie po uprzednim umieszczeniu tych spraw w porządku obrad.
  5. Zasady pracy i terminy niezbędne do zwołania Nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków są takie same jak dla Walnych Zebrań Członków, przy czym Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie 45 dni od daty złożenia wniosku.

§ 29

Organem wykonawczym Instytutu jest Zarząd. Zarząd składa się z Przewodniczącego i   6   Członków Zarządu. Zarząd wybiera, na wniosek Przewodniczącego, 2 Wiceprzewodniczących Sekretarza i Skarbnika. Przewodniczący i  Zarząd wybierani są w głosowaniu jawnym, pod warunkiem nie zgłoszenia wniosku (sprzeciwu) o głosowanie tajne.

§ 30

Do kompetencji Zarządu należą:

  1. Organizowanie bieżącej działalności Instytutu.
  2. Zwoływanie Walnych Zebrań Członków.
  3. Wykonywanie uchwał Walnych Zebrań Członków.
  4. Przyjmowanie nowych członków zwyczajnych i wspierających.
  5. Występowanie z wnioskiem w sprawie członkostwa honorowego.
  6. Zarządzenie majątkiem Instytutu oraz zaciąganie zobowiązań majątkowych i  finansowych.
  7. Reprezentowanie Instytutu we wszystkich sprawach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków.

§ 31

Zarząd może powoływać komitety, sekcji lub grupy robocze dla realizacji zadań wynikających z celów Instytutu.

§ 32

Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. Quorum niezbędne do podejmowania uchwał wynosi ponad 50 % członków Zarządu, w tym Przewodniczącego lub, przy nieobecności Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu lub Przewodniczącego Zebrania. Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 1 raz w roku.

§ 33

Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Instytutu. Składa się z 3 osób. Wybierana jest w głosowaniu jawnym, pod warunkiem nie zgłoszenia wniosku (sprzeciwu) o głosowanie tajne. Wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza. Podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich członków lub jednogłośnie przy obecności 2 członków. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej powinny odbywać się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz w roku.

§ 34

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji w Instytucie. Mogą uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.

§ 35

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrola pracy Zarządu, w szczególności działalności finansowej pod względem zgodności z przepisami prawa, statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków.
  2. Przedstawianie ocen działalności Zarządu na Walnych Zebraniach Członków i wniosków o udzielenie absolutorium.
  3. Składanie na Walnych Zebraniach Członków sprawozdań ze swojej działalności.
  4. Wnioskowanie o zwoływanie Nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków, zgodnie ze  statutem.

§ 36

Kadencja Przewodniczącego, Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat. W wypadku zmniejszenia się w czasie kadencji liczby członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej organy te mogą uzupełnić swój skład, ale nie więcej niż o 45 % liczby członków pochodzących z wyboru.

ROZDZIAŁ V

FUNDUSZE I MAJĄTEK INSTYTUTU

§ 37

  1. Majątek Instytutu powstaje ze składek członkowskich, fundacji, dochodów z własnej działalności, w tym działalności gospodarczej, darowizn, spadków, zapisów i dotacji, w tym dotacji państwowych oraz innych wpływów.
  2. Majątek Instytutu i dochody mogą być przeznaczone na wydatki wynikające ze statutowej działalności Instytutu i nie mogą być dzielone pomiędzy członków Instytutu.
  3. Składki członkowskie ustalone są przez Zarząd.

§ 38

  1. Funduszami i majątkiem Instytutu dysponuje Zarząd.
  2. Zobowiązania majątkowe i finansowe podejmowane są przez zarząd.
  3. Dla ważności dokumentów finansowych wymagane są podpisy Przewodniczącego Zarządu i Skarbnika lub w razie ich nieobecności: zamiast Przewodniczącego – 2  Wiceprzewodniczących, zamiast Skarbnika – Sekretarza.

ROZDZIAŁ VI

ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE INSTYTUTU

§ 39

Uchwały w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie i w obecności dowolnej liczby członków w 2 terminie.

§ 40

Zmiana statutu powinna być umieszczona w porządku dziennym obrad Walnego Zebrania Członków, a projektowane zmiany podane do wiadomości członków, łącznie z zawiadomieniem o terminie Walnego Zebrania Członków.

§ 41

Uchwałę o rozwiązaniu Instytutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 3/4 członków w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych członków w drugim terminie, pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia rozwiązania Instytutu w porządku obrad i podania do wiadomości wraz z zawiadomieniem o Walnym Zebraniu Członków.

§ 42

Uchwałę o rozwiązaniu Instytutu musi poprzedzać uchwała Walnego Zebrania Członków o przeznaczeniu majątku Instytutu, po jego rozwiązaniu.

Copyright 2004-2009 Polski Instytut Spalania, projekt i wykonanie strony Tedson