Statut Polskiego Instytutu Spalania
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Polski Instytut Spalania, zwany dalej Instytutem, jest organizacją społeczną osób zajmujących się głównie od strony naukowej, a także praktycznej zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania.
§ 2
Instytut działu na podstawie prawa o stowarzyszeniach, jest zarejestrowany i posiada osobowość prawną.
§ 3
Terenem działania Instytutu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Instytut opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej członków, ale może zatrudnić pracowników do wykonywania konkretnych zadań lub na stałe.
§ 5
Instytut może przystępować do krajowych i międzynarodowych organizacji o profilach, w których mieści się zakres działania Instytutu.
§ 6
Instytut zostaje powołany na czas nieograniczony.
ROZDZIAŁ II
CELE INSTYTUTU I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 7
Celami Instytutu są :
- Integracja środowiska zajmujących się zagadnieniami szeroko rozumianych procesów spalania, niezależnie od dziedziny nauki i techniki.
- Inspirowanie i promowanie badań naukowych.
- Wspieranie działań mających na celu rozwój kadry naukowej i technicznej.
- Inspirowanie działalności twórczej na rzecz rozwoju badań.
- Promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie nauki i techniki, oraz systemów pomocniczych.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi ośrodkami w zakresie nauki i techniki.
- Inicjowanie i występowanie z wnioskami o regulacje prawne zagadnień wynikających z wykorzystywania procesów spalania do wytwarzania energii, a także wynikających z niekontrolowanych procesów spalania, do których należy zaliczyć głównie pożary i wybuchy.
§ 8
Instytut realizuje swoje cele poprzez :
- Organizowanie seminariów, sympozjów, konferencji, zjazdów i kongresów.
- Wydawanie czasopism i publikacji.
- Współpracę z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pokrewną problematyką.
- Organizowanie konkursów, szkoleń, praktyk i stażów naukowych i zawodowych.
- Wykonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie raportów i ekspertyz.
- Prowadzenie projektów badawczych i badawczo–rozwojowych.
- Wykonywanie prac z zakresu normalizacji i informacji naukowo technicznej i ekonomicznej.
- Prowadzenie działalności ogólnotechnicznej.
- Prowadzenie działalności gospodarczej.
- Organizowanie spotkań środowiskowych i odczytów.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
Członkami Instytutu mogą być osoby fizyczne i prawne.
§ 10
Członkowie Instytutu dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspomagających
§ 11
Członkiem zwyczajnym Instytutu może być osoba fizyczna z Polski lub innego państwa zajmująca się problemami szeroko rozumianych procesów spalania, która złoży deklarację przystąpienia do Instytutu, zostanie zarekomendowana przez 2 członków zwyczajnych Instytutu lub jednego honorowego i uzyska akceptację Zarządu.
§ 12
Członkiem honorowym Instytutu może być osoba fizyczna z Polski lub innego państwa szczególnie zasłużona dla Instytutu lub mająca wybitne osiągnięcia w dziedzinie procesów spalania. Inicjatywa w sprawie członkostwa honorowego należy do Zarządu i wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków Instytutu.
§ 13
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna z Polski lub innego państwa, która wesprze materialnie lub organizacyjnie działalność Instytutu. Organem właściwym dla podejmowania uchwał w sprawie nabywania i utraty członkostwa wspierającego jest Zarząd.
§ 14
Członek zwyczajny Instytutu ma prawo:
- Czynnego i biernego wyboru do władz Instytutu.
- Zgłaszania wniosków w sprawie działalności Instytutu.
- Udziału we wszystkich formach działalności Instytutu;
- Korzystania ze wszystkich form pomocy w rozwoju naukowym i zawodowym.
- Korzystania z rekomendacji Instytutu w sprawach naukowych, zawodowych i osobistych.
§ 15
Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto może brać udział w pracach Zarządu z głosem stanowiącym.
§ 16
Członkowie wspierający mają prawo do ulg w opłatach za wykonane prace przez Instytut oraz do pomocy merytorycznej. Mają wszystkie prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem prawa głosu oraz czynnego i biernego wyboru do władz Instytutu. Mogą brać udział we wszystkich formach działalności Instytutu z głosem doradczym.
§ 17
Członek zwyczajny Instytutu ma obowiązki:
- Aktywnie uczestniczyć w działalności Instytutu.
- Przestrzegać statutu oraz uchwał władz Instytutu.
- Opłacać składki członkowskie.
§ 18
Członkowie honorowi i wspierający mają te same obowiązki co członkowie zwyczajni, za wyjątkiem opłacania składek.
§ 19
Członkostwo zwyczajne ustaje z chwilą;
- Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
- Skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu istotnego naruszenia statutu lub uchwał władz Instytutu.
- Upoważnia się Zarząd Polskiego Instytutu Spalania do skreślania z lity członków osób, które nie wykazują aktywności w działalności PIS. Przez brak aktywności rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w ciągu 2 lat na seminariach i zebraniach PIS oraz nie udzielanie odpowiedzi na list informujący o podjęciu kroków przez Zarząd do skreślenia z listy członków PIS.
§ 20
Członkostwo honorowe ustaje z chwilą:
- Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
- Skreślenia z listy członków, z powodu rażącego i długotrwałego działania na szkodę Instytutu, na wniosek Zarządu przez Walne Zebranie Członków, pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia w porządku dziennym.
§ 21
Członkostwo wspierające ustaje z chwilą:
- Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie.
- Skreślenia przez Zarząd z powodu niewywiązywania się z przyjętych zobowiązań.
§ 22
Każdy członek Instytutu, zwyczajny, honorowy i wspierający, ma prawo odwołać się od uchwał Zarządu w każdej sprawie w terminie 21 dni od podjęcia uchwały do Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna. Sprawa odwołania musi być umieszczona w porządku dziennym Walnego Zebrania Członków i podana do wiadomości członkom Instytutu wraz z terminem Walnego Zebrania Członków.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE INSTYTUTU
§ 23
Władzami Instytutu są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
§ 24
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Instytutu. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym i członkowie wspierający z głosem doradczym.
§ 25
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:
- Uchwalanie zmian statutu.
- Ustalanie kierunków działania Instytutu.
- Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach nieregulowanych w statucie.
- Podejmowanie uchwał w sprawach finansowych Instytutu oraz działalności gospodarczej i wydawniczej. Upoważnia się Zarząd Polskiego Instytutu Spalania wraz z Komisją Rewizyjną do zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych PIS zwykłą większością głosów. Do kompetencji Walnego Zebrania PIS należy zatwierdzanie sprawozdań finansowych za okres działalności PIS między Walnymi Zebraniami.
- Wybór oraz odwołanie Przewodniczącego, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie odwołań członków od uchwał Zarządu.
- Rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Uchwalania ordynacji wyborczej.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Instytutu z organizacji krajowych i zagranicznych.
- Rozwiązanie Instytutu.
§ 26
Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów w sprawach, w których Statut nie stanowi inaczej. Quorum niezbędne do podejmowania uchwał przez Walne Zebranie stanowi więcej niż połowa członków zwyczajnych obecnych w pierwszym terminie i dowolna liczba członków w drugim terminie. Zmiany statutu wymagają większości 2/3 głosów, a rozwiązanie Instytutu – większości 3/4 głosów pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia tych spraw w porządku obrad.
§ 27
Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd, nie rzadziej niż co 5 lat. O Zebraniu tym Zarząd powiadamia członków nie później niż jeden miesiąc przed jego terminem, podając równocześnie porządek obrad.
§ 28
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane:
- Przez Zarząd z własnej inicjatywy.
- Przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną, na żądanie co najmniej 1/4 członków zwyczajnych Instytutu.
- Przez Komisję Rewizyjną, jeżeli od ostatniego Walnego Zebrania Członków upłynęło więcej niż 60 miesięcy.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały na zasadach Walnego Zebrania Członków, z tym że w sprawach zmian w statucie, zmian we władzach oraz rozwiązania Instytutu, wyłącznie po uprzednim umieszczeniu tych spraw w porządku obrad.
- Zasady pracy i terminy niezbędne do zwołania Nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków są takie same jak dla Walnych Zebrań Członków, przy czym Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie 45 dni od daty złożenia wniosku.
§ 29
Organem wykonawczym Instytutu jest Zarząd. Zarząd składa się z Przewodniczącego i 6 Członków Zarządu. Zarząd wybiera, na wniosek Przewodniczącego, 2 Wiceprzewodniczących Sekretarza i Skarbnika. Przewodniczący i Zarząd wybierani są w głosowaniu jawnym, pod warunkiem nie zgłoszenia wniosku (sprzeciwu) o głosowanie tajne.
§ 30
Do kompetencji Zarządu należą:
- Organizowanie bieżącej działalności Instytutu.
- Zwoływanie Walnych Zebrań Członków.
- Wykonywanie uchwał Walnych Zebrań Członków.
- Przyjmowanie nowych członków zwyczajnych i wspierających.
- Występowanie z wnioskiem w sprawie członkostwa honorowego.
- Zarządzenie majątkiem Instytutu oraz zaciąganie zobowiązań majątkowych i finansowych.
- Reprezentowanie Instytutu we wszystkich sprawach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków.
§ 31
Zarząd może powoływać komitety, sekcji lub grupy robocze dla realizacji zadań wynikających z celów Instytutu.
§ 32
Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. Quorum niezbędne do podejmowania uchwał wynosi ponad 50 % członków Zarządu, w tym Przewodniczącego lub, przy nieobecności Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu lub Przewodniczącego Zebrania. Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 1 raz w roku.
§ 33
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Instytutu. Składa się z 3 osób. Wybierana jest w głosowaniu jawnym, pod warunkiem nie zgłoszenia wniosku (sprzeciwu) o głosowanie tajne. Wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza. Podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich członków lub jednogłośnie przy obecności 2 członków. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej powinny odbywać się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz w roku.
§ 34
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji w Instytucie. Mogą uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 35
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola pracy Zarządu, w szczególności działalności finansowej pod względem zgodności z przepisami prawa, statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Przedstawianie ocen działalności Zarządu na Walnych Zebraniach Członków i wniosków o udzielenie absolutorium.
- Składanie na Walnych Zebraniach Członków sprawozdań ze swojej działalności.
- Wnioskowanie o zwoływanie Nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków, zgodnie ze statutem.
§ 36
Kadencja Przewodniczącego, Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat. W wypadku zmniejszenia się w czasie kadencji liczby członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej organy te mogą uzupełnić swój skład, ale nie więcej niż o 45 % liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ V
FUNDUSZE I MAJĄTEK INSTYTUTU
§ 37
- Majątek Instytutu powstaje ze składek członkowskich, fundacji, dochodów z własnej działalności, w tym działalności gospodarczej, darowizn, spadków, zapisów i dotacji, w tym dotacji państwowych oraz innych wpływów.
- Majątek Instytutu i dochody mogą być przeznaczone na wydatki wynikające ze statutowej działalności Instytutu i nie mogą być dzielone pomiędzy członków Instytutu.
- Składki członkowskie ustalone są przez Zarząd.
§ 38
- Funduszami i majątkiem Instytutu dysponuje Zarząd.
- Zobowiązania majątkowe i finansowe podejmowane są przez zarząd.
- Dla ważności dokumentów finansowych wymagane są podpisy Przewodniczącego Zarządu i Skarbnika lub w razie ich nieobecności: zamiast Przewodniczącego – 2 Wiceprzewodniczących, zamiast Skarbnika – Sekretarza.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE INSTYTUTU
§ 39
Uchwały w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie i w obecności dowolnej liczby członków w 2 terminie.
§ 40
Zmiana statutu powinna być umieszczona w porządku dziennym obrad Walnego Zebrania Członków, a projektowane zmiany podane do wiadomości członków, łącznie z zawiadomieniem o terminie Walnego Zebrania Członków.
§ 41
Uchwałę o rozwiązaniu Instytutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 3/4 członków w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych członków w drugim terminie, pod warunkiem wcześniejszego umieszczenia rozwiązania Instytutu w porządku obrad i podania do wiadomości wraz z zawiadomieniem o Walnym Zebraniu Członków.
§ 42
Uchwałę o rozwiązaniu Instytutu musi poprzedzać uchwała Walnego Zebrania Członków o przeznaczeniu majątku Instytutu, po jego rozwiązaniu.